علائم هشدار دهنده در بارداری دوقلویی

چه چیزهایی لازم است تا در ارتباط با بارداری دوقلویی بدانیم؟

دلیل اصلی بارداری دوقلویی شناخته شده نیست اما دانشمندان بر این باورند که افزایش سن و باروری با لقاح مصنوعی احتمال بارداری دوقلویی را افزایش می‌دهد. همچنین بارداری دوقلویی در برخی نژاد ها از جمله نیجریه ای ها، از باقی نژاد ها بیشتر است. به طور کلی قبل از انجام سونوگرافی در سه ماهه اول بارداری نمی‌توان به درستی تشخیص داد که دوقلو باردار هستید یا خیر. اما این امکان وجود دارد که با وجود چند نشانه اولیه، احتمال بارداری دوقلویی شناسایی شود. 

از کجا بفهمیم دقلو بارداریم

تهوع شدید صبحگاهی

حساسیت شدید سینه ها

افزایش سریع وزن و اشتهای بیشتر

خستگی مفرط( هرچند این نشانه در بارداری تک قلویی نیز دیده می‌شود و می‌تواند نشانه زندگی کاری پر مشغله، استرس زیاد و مسئولیت بیش از حد در زندگی باشد.)

احساس تحرک و تکانه در هر دو طرف شکم

رحم شما بزرگتر از حد معمول(معیار بارداری تک قلویی است) می‌شود و زودتر شکم برآمده خواهید داشت.

اگر علائم بالا را در خود مشاهده می‌کنید، این امکان وجود دارد که دوقلو باردار باشید.

برای تفکیک بارداری دوقلویی از بارداری تک قلویی، می‌توان به این موضوع اشاره کرد که به طور کلی علائم بارداری در دوقلویی بارز تر و شدید تر است، اما با توجه به این که بدن مادران با یکدیگر متفاوت است و درجه حساسیت های متفاوتی هم داند، نمی‌توان در این مورد قطعی نظر داد.

علائم اولیه بارداری دوقلویی

چرا مادران دچار افسردگی پس از زایمان می‌شوند؟ پاسخ این سوال را در بلاگ علل و درمان افسردگی پس از زایمان خواهید یافت.

بارداری دوقلویی را زودتر از سونوگرافی می‌توان تشخیص داد!

در بارداری دوقلویی میزان هورمون HCG که به هورمون بارداری معروف است، از میزان متعارف در بدن یک خانم باردار بیشتر می‌شود، اما این موضوع به تنهایی نشان دهنده بارداری دوقلویی نیست و این ادعا باید با سونوگرافی تایید شود.

همچنین با داپلر(وسیله ای که صدای قلب جنین را تشخیص می‌دهد) در صورتی که بارداری دوقلویی باشد، می‌توان صدا های قلب جنین ها را از هم تفکیک کرد و بارداری دوقلویی را تشخیص داد. باز هم این روش، بهترین شیوه تشخیص بارداری دوقلویی نیست و لازم است برای تایید این مسئله، سونوگرافی انجام شود.

 

چه عواملی احتمال بارداری دوقلویی را بیشتر میکند

در طی سالیان گذشته تعداد بارداری و زایمان های دوقلویی افزایش چشمگیری داشته، از دلایل این موضوع میتوان به مواردی همچون اسفتاده از تکنیک لقاح آزمایشگاهی یا به عبارت دیگر IVF، استفاده از تکنولوژی های مرتبط به بارداری و یا مصرف داروهای افزایش تخمک گذاری اشاره کرد. البته که این اتفاق دلایل و علل دیگری نیز دارد که در ادامه مختصرا به توضیح آنها خواهیم پرداخت.

 

بالا رفتن سن مادران

با صنعتی و مدرن تر شدن زندگی انسان مخصوصا در کشور و شهرهای توسعه یافته، زنان بیش از پیش در صف نیروی کار قرار دارند و بسیار دیر تر از گذشته تشکیل خانواده میدهند. افزایش سن خود یکی از دلایل افزایش احتمال بارداری دوقلویی است. با بالا تر رفتن سن، سختی بارداری و حتی احتمال سقط جنین نیز بسیار افزایش میابد و بارداری هایی که موفقیت آمیز هستند نیز غالبا به تولد دوقلو منتهی خواهد شد. علت این موضوع نیز این است که بانوان در سنین 3 تا 40 سالگی نسبت جوانتر ها سطح بالاتری از هورمون جنسی را دارا هستند بنابراین این موضوع، تخمدان های آنها برای تولید بیش از یک تخمدان در یک زمان بیشتر تحریک میشود.

 

سوابق و تعداد بارداری های پیشین

هرچقدر تعداد بارداری های پیشین یک زن بیشتر باشد احتمال بارداری دوقلویی برای او بیشتر خواهد شد.

 

وزن

تحقیقات متعددی نشان داده است که اضافه دارند  بیش از یک تخمک در یک زمان رها میکنند.

 

تاثیر وراثت

در برخی از خانواده به وضوح میتوان دید که بارداری دوقلویی شایع تر است. ممکن است در برخی از خانواده عوامل ينتیکی خاصی سبب این موضوع شوند که بانوان به طور معمول در یک زمان، بیشتر از یک تخمک آزاد کنند که این امر موجب بالا رفتن شانس بارداری دوقلویی خواهد شد.

 

نژاد

بصورت شهودی میتوان گفت که کمترین میزان دوقلو زایی در میان نژاد های مختلف موجود روی کره زمین مرتبط به آسیایی ها و بیشترین نرخ دوقول زایی نیز منسوب به سیاهپوستان است البته که این امر ممکن است بیشتر به عوامل غذایی و رژیم ربط داشته باشد تا ژنتیک.

 

رژیم غذایی و سبک زندگی

همانطور که گفته شد بیشترین میزان دوقلو زایی مرتبط به گروه خاصی از آفریقایی ها به اسم یوروبا است. این افراد ممکن است به دلیل مصرف زیاد نوعی سیب زمینی خاص که دارای مقادیر بسیاری مواد معدنی فیتواستروژن یا استروژن گیاهی است، نسبت به سایر افراد دوقول زایی بیشتری داشته باشند. این موضوع یک فرضیه بوده و از نشر علمی هنوز اثبات نشده است و به سبب آن نمیتوان گفت که رژیم غذایی 100 درصد بر روی افزایش احتمال دوقلویی زایی تاثیر مستقیم دارد.

تفاوت بین دوقلوهای همسان و ناهمسان

آمارها نشان می‌دهند که حدود 30 درصد دوقلوها همسان و حدود 70 درصد دوقلوها ناهمسان اند. دوقلوهای همسان یا تک تخمکی در واقع به دوقلوهایی گفته می‌شود که از یک تخمک و یک سلول تخم تشکیل شده اند و سپس به دو قسمت تقسیم شده اند، به همین دلیل کیسه آمنیوتیک (کیسه آب) مشترک دارند. این دوقلوها شباهت ظاهری زیادی با یکدیگر دارند و جنسیت آن ها قطعا یکسان است. در طرف دیگر دوقلوهای ناهمسان از دو تخمک و دو اسپرم مجزا تشکیل شده و به دلیل تشکیل تخم های جدا از هم، کیسه آمنیوتیک آن ها نیز جدا است. دوقلوهای ناهمسان شباهت ظاهری خواهر برادری دارند اما مثل دوقلوهای همسان کاملا شبیه هم نیستند و حتی ممکن است کاملا متفاوت به نظر برسند. همچنین می‌تواند جنسیت مشابه یا متفاوت داشته باشند. 

پزشک با بررسی سونوگرافی می‌تواند اعلام کند که دوقلوهای شما همسان هستند یا ناهمسان. اما شیوه بهتر و دقیق تر، بررسی DNA دوقلوهاست، زیرا DNA آن ها کاملا یکسان است.

 

برای خرید سیسمونی دوقلو ها چه باید کرد؟ این بلاگ مهم را از دست ندهید.

مراقبت های بارداری دوقلویی

نیاز به مراقبت های بارداری و پزشکی در بارداری دوقلویی نسبت به بارداری تک قلویی بیشتر است. به همین جهت لازم است مادر در طول بارداری آزمایشات بیشتری بدهد تا سلامت خودش و جنین هایش به درستی بررسی شود. در بارداری معمولی لازم است مادر روزانه 300 کالری بیشتر از کالری دریافتی طبیعی بدنش مصرف کند تا بتواند انرژی مورد نیاز جنین را تامین کند. اما در بارداری دوقلویی این میزان دو برابر شده و مادر باید 600 کالری بیشتر از حد نرمال خودش دریافت کند. برای جلوگیری از زایمان زودرس و داشتن وزن کافی نوزادان هنگام تولد، لازم است مادر افزایش وزن داشته باشد. در بارداری دوقلویی لازم است مادر به طور مرتب استراحت کند و خواب کافی داشته باشد. همچنین مادر نباید جسم سنگین بلند کند و برای این کار لازم است از همسر یا اطرافیان کمک بگیرد.

مراقبت های بارداری دوقلویی

مقاله پیشنهادی ما در این بخش : مراقبت از دوقلو ها چگونه است؟

تاثیر بارداری دوقلویی بر سلامت مادر

فشارخون بارداری در بارداری دوقلویی

مادرانی که بارداری دوقلویی را تجربه می‌کنند، دو برابر بیشتر احتمال دارد در معرض فشارخون بارداری قرار بگیرند. فشارخون بارداری احتمال جدا شدن زود هنگام جفت را افزایش می‌دهد و ممکن است بعد از هفته 20 بارداری یا دقیقا پس از زایمان ایجاد شود. در زمان ابتلا به فشارخون بارداری، ممکن است کلیه و کبد مادر به درستی کار نکند.

 

کم خونی

در این بیماری گلبول های قرمز سالم به تعداد کافی در بدن مادر وجود ندارد تا اکسیژن رسانی به درستی انجام شود و عمدتا به دلیل کمبود آهن به وجود می‌آید. این عارضه در بارداری دوقلویی شایع است و احتمال زایمان زودرس را افزایش می‌دهد. برای پیشگیری از این عارضه، مصرف مکمل آهن ضروری است.

 

دیابت بارداری

در این بیماری مقدار قند خون افزایش پیدا می‌کند و اگر درمان نشود، سلامت مادر و نوزادان را به خطر می‌اندازد.

 

کلستاز داخل کبدی حاملگی: در این بیماری کبدی، جریان طبیعی صفرا کند می‌شود و باعث جمع شدن صفرا در کبد می‌شود که در ادامه باعث اضافه شدن اسید های صفراوی به خون و ایجاد خارش های شدید پوستی می‌شود.( صفرا به تجزیه چربی در لوله گوارش و همچنین دفع مواد سمی کبد کمک می‌کند.)

 

افزایش مایع آمنیون

در واقع مایع موجود در کیسه آمنیوتیک یا همان کیسه آب افزایش پیدا می‌کند.

 

برای مشاهده منبع اینجا کلیک کنید.

 

مطلب های تصادفی